Gå til hovedindhold
Museet for
Samtidskunst
  • Udstillinger
  • Arrangementer
  • Podcast
  • Samling & Arkiv
  • Forskning
  • Læring
  • Dansk
  • English
  • Åbningstider
  • Om museet
  • Projekter
  • Kontakt
  • Presse
Search Facebook Vimeo Newsletter
Previous Pause Næste

Læring

Museet for Samtidskunst er rykket ud af de faste rammer og fremover tilbyder vi undervisning ude af huset. Det betyder, at vi oftest vil komme til jer. 

Vi tilbyder undervisning til dagtilbud, grundskolen og gymnasiale uddannelser. Herudover kan vi arrangere forløb med videregående uddannelser, seminarier mv.

Læring på Museet for Samtidskunst er et mødested mellem den nyeste kunst og refleksive processer. Vi tager udgangspunkt i dialogbaseret undervisning, og bruger både hovedet og resten af kroppen til at lære om og af den alsidige samtidskunst. Vores værker er overraskende og afvekslende, og i undervisningen lærer børn og unge at se godt efter, slå ørerne ud og tænke kreativt og innovativt.

I undervisningen undersøger vi samtidskunstens mange ansigter, og arbejder med at analysere og diskutere kunstværker og de temaer, der hører til.

Al undervisning imødekommer læringsmål for relevante fag som billedkunst, dansk, håndværk og design m.fl.

Vi er altid interesserede i at indgå i samarbejder om undervisning. Ring eller skriv, hvis du har en idé!

Booking og information:
info@samtidskunst.dk 

+ 45 4631 6570
 

Undervisningstilbud

  • Luk alle
  • Børnehaver og 0. klasse
  • 1. - 3. klasse
  • 4.-6. klasse
  • 7. - 10. klasse
  • Ungdoms- uddannelser
  • Videregående udd. og sprogskoler

 

 

1

Den flyvende lydkuffert - Hr. Øre

Gennem en række sanse- og lytteopgaver introduceres børnene til en ny verden af lyde, musik og fortællinger. 

Vi lytter til lyde, tegner lyde og forestiller os lyde. Vi taler om hvad et instrument er og hvordan vi kan bruges vores egen krop som et instrument.

Alle aktiviteter laves sammen med Hr. Øre der bor i en gammel kuffert på museet. 

Læringsforløb og udlånsmateriale
Den flyvende lydkuffert er både et læringsforløb på museet og et gratis udlånsmateriale, en kuffert med en række genstande, instrumenter og vejledning til læreren.

Lydkufferten indeholder fortællingen om Hr. Øre og en række sjove og sansebaserede opgaver baseret på leg og bevægelse.

Den flyvende lydkuffert kan være et selvstændigt forløb på museet eller et selvstændigt forløb på skolen eller i en kombination som optakt til et besøg på museet.

Priser

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde:
1 time gratis
2 timer 200 kr.

Øvrig information

Udlån af lydkuffert i 1 uge er gratis.
Bemærk at skoler selv have mulighed for at afhente og tilbagelevere lydkufferten.

Download inspirationsmateriale om Den Flyvende Lydkuffert her

Download inspirationsmateriale om lydkunst her

Fælles Mål

Musik
Kompetencemål: Musikforståelse
Eleven kan lytte til og udtrykke sig om musik

Billedkunst
Kompetencemål: Billedanalyse
Eleven kan samtale om egne og andres billeder

Faglige læringsmål
Musikoplevelse:
Eleven kan lytte opmærksomt til musik
Eleven har viden om aktiv lytning

Øvrige læringsmål

At eleverne udvikler kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik.
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål.

2

Få et mini-museum på besøg

Museet for Samtidskunst ligger centralt i Roskilde, og her viser vi udstillinger med sjove installationer, mærkelige lyde og flotte ting og sager.

Har I ikke mulighed for at komme, tilbyder vi en transportabel mini-version af museet, som vi tager med ud til jer!

Vi viser nogle af vores forskellige værker og laver lege, øvelser og samtaler med børnene ud fra disse.

 

PRAKTISK 45 min eller efter aftale

PRIS 300 kr. eller efter aftale

Ring eller skriv for nærmere information!

3

Dyk ned i samtidskunst (0. klasse)

Vi lærer om og af samtidskunst ved at se godt efter, slå ørerne ud og bruge vores fantasi. Vi dykker ned i udvalgte værker, og laver øvelser der kan åbne dem op for samtaler, idéer og forestillinger.

Når man dykker ned i samtidskunst, gælder det om at se godt efter. Eleverne lærer at skærpe syns- og høresansen samtidig med at de træner at tænke kreativt og innovativt. Dialogbaseret undervisning er udgangspunktet for at lære om samtidskunstens mangeartede udtryksformer såsom installation, performance og lydkunst. Kunstværkerne åbner op for samtaler og diskussioner, der rækker ud over besøget på museet.

I forløbene på 2 timer laver eleverne egenproduktioner med udgangspunkt i de aktuelle udstillinger, som fremlægges og præsenteres for klassen.

Priser

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde:
1 time gratis
2 timer 200 kr.


Fælles mål

Dansk
Kompetencemål: Fortolkning 
Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem i samtidskunsten udtryksformer

Dansk
Kompetencemål: Kommunikation
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

Billedkunst
Kompetencemål: Billedanalyse
Eleven kan analysere billeder og billedets funktion i forskellige kulturer

Billedkunst
Kompetencemål: Billedfremstilling
Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

Faglig viden
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
Eleven kan undersøge samtidskunstens funktion og potentiale i samfundet
Eleven har viden om billeders visuelle koder og udsagn

Øvrige læringsmål
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål. At elevernes vante tankegang udfordres faglig, socialt og erkendelsesmæssigt.

 

 

1

Dyk ned i samtidskunst

Vi lærer om og af samtidskunst ved at se godt efter, slå ørerne ud og bruge vores fantasi. Vi dykker ned i udvalgte værker, og laver øvelser der kan åbne dem op for samtaler, idéer og forestillinger.

Når man dykker ned i samtidskunst, gælder det om at se godt efter. Eleverne lærer at skærpe syns- og høresansen samtidig med at de træner at tænke kreativt og innovativt. Dialogbaseret undervisning er udgangspunktet for at lære om samtidskunstens mangeartede udtryksformer såsom installation, performance og lydkunst. Kunstværkerne åbner op for samtaler og diskussioner, der rækker ud over besøget på museet.

I forløbene på 2 timer laver eleverne egenproduktioner med udgangspunkt i de aktuelle udstillinger, som fremlægges og præsenteres for klassen.

 

Priser

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde
GRATIS

FÆLLES MÅL

DANSK – kompetencemål Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem i samtidskunsten udtryksformer
DANSK – kompetencemål Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedanalyse: Eleven kan analysere billeder og billedets funktion i forskellige kulturer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

FAGLIG VIDEN:
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven kan undersøge samtidskunstens funktion og potentiale i samfundet
Eleven har viden om billeders visuelle koder og udsagn

ØVRIGE LÆRINGSMÅL:
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål.
At elevernes vante tankegang udfordres faglig, socialt og erkendelsesmæssigt.

2

DEN FLYVENDE LYDKUFFERT - HR. ØRE

Gennem en række sanse- og lytteopgaver introduceres børnene til en ny verden af lyde, musik og fortællinger. 

Vi lytter til lyde, tegner lyde og forestiller os lyde. Vi taler om hvad et instrument er og hvordan vi kan bruges vores egen krop som et instrument.

Alle aktiviteter laves sammen med Hr. Øre der bor i en gammel kuffert på museet. 

LÆRINGSFORLØB OG UDLÅNSMATERIALE
Den flyvende lydkuffert er både et læringsforløb på museet og et gratis udlånsmateriale, en kuffert med en række genstande, instrumenter og vejledning til læreren.

Lydkufferten indeholder fortællingen om Hr. Øre og en række sjove og sansebaserede opgaver baseret på leg og bevægelse.

Den flyvende lydkuffert kan være et selvstændigt forløb på museet eller et selvstændigt forløb på skolen eller i en kombination som optakt til et besøg på museet.

PRISER

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde:
GRATIS

ØVRIG INFORMATION

Udlån af lydkuffert i 1 uge er gratis.
Bemærk at skoler selv have mulighed for at afhente og tilbagelevere lydkufferten.

Download inspirationsmateriale om Den Flyvende Lydkuffert her

Download inspirationsmateriale om lydkunst her

FÆLLES MÅL

MUSIK
Kompetencemål: Musikforståelse
Eleven kan lytte til og udtrykke sig om musik

BILLEDKUNST
Kompetencemål: Billedanalyse
Eleven kan samtale om egne og andres billeder

FAGLIGE LÆRINGSMÅL
Musikoplevelse:
Eleven kan lytte opmærksomt til musik
Eleven har viden om aktiv lytninG

ØVRIGE LÆRINGSMÅL
At eleverne udvikler kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik.
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål.

3

FÅ ET MINI-MUSEUM PÅ BESØG

Museet for Samtidskunst ligger centralt i Roskilde, og her viser vi udstillinger med sjove installationer, mærkelige lyde og flotte ting og sager.

Har I ikke mulighed for at komme, tilbyder vi en transportabel mini-version af museet, som vi tager med ud til jer!

Vi viser nogle af vores forskellige værker og laver lege, øvelser og samtaler med børnene ud fra disse.

 

PRAKTISK 45 min eller efter aftale

PRIS 300 kr. eller efter aftale

Ring eller skriv for nærmere information!

1

DYK NED I SAMTIDSKUNST

Vi lærer om og af samtidskunst ved at se godt efter, slå ørerne ud og bruge vores fantasi. Vi dykker ned i udvalgte værker, og laver øvelser der kan åbne dem op for samtaler, idéer og forestillinger.

Når man dykker ned i samtidskunst, gælder det om at se godt efter. Eleverne lærer at skærpe syns- og høresansen samtidig med at de træner at tænke kreativt og innovativt. Dialogbaseret undervisning er udgangspunktet for at lære om samtidskunstens mangeartede udtryksformer såsom installation, performance og lydkunst. Kunstværkerne åbner op for samtaler og diskussioner, der rækker ud over besøget på museet.

I forløbene på 2 timer laver eleverne egenproduktioner med udgangspunkt i de aktuelle udstillinger, som fremlægges og præsenteres for klassen.

 

Priser

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde
GRATIS

FÆLLES MÅL

DANSK – kompetencemål Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem i samtidskunsten udtryksformer
DANSK – kompetencemål Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedanalyse: Eleven kan analysere billeder og billedets funktion i forskellige kulturer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

FAGLIG VIDEN:
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven kan undersøge samtidskunstens funktion og potentiale i samfundet
Eleven har viden om billeders visuelle koder og udsagn

ØVRIGE LÆRINGSMÅL:
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål.
At elevernes vante tankegang udfordres faglig, socialt og erkendelsesmæssigt.

2

LYDWORKSHOP – Lyt til verden omkring dig

I workshoppen arbejder vi med lyd, musik og fortælling.

Vi undersøger og arbejder med, hvordan lyd kan fortælle historier, udtrykke følelser og sætte gang i fantasien. Nogle lyde er abstrakte og andre meget beskrivende. Nogle svæver i baggrunden og nogle kan ikke overhøres.

Forløbet tager eleverne på lydlig rejse gennem museets udstillinger og samling. Her er blandt andet flasker med lyd i og en høstak, der lyder lidt mærkeligt! 

Eleverne skaber selv et lydkunstværk. Til sidst fremlægges og afspilles lydene foran klassen.

 

PRISER


2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde

GRATIS

FÆLLES MÅL

DANSK – kompetencemål Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem i samtidskunsten udtryksformer
DANSK – kompetencemål Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedanalyse: Eleven kan analysere billeder og billedets funktion i forskellige kulturer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

FAGLIG VIDEN:
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven kan undersøge samtidskunstens funktion og potentiale i samfundet
Eleven har viden om billeders visuelle koder og udsagn

ØVRIGE LÆRINGSMÅL:
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål.
At elevernes vante tankegang udfordres faglig, socialt og erkendelsesmæssigt.

1

DYK NED I SAMTIDSKUNST

Vi lærer om og af samtidskunst ved at se godt efter, slå ørerne ud og bruge vores fantasi. Vi dykker ned i udvalgte værker, og laver øvelser der kan åbne dem op for samtaler, idéer og forestillinger.

Når man dykker ned i samtidskunst, gælder det om at se godt efter. Eleverne lærer at skærpe syns- og høresansen samtidig med at de træner at tænke kreativt og innovativt. Dialogbaseret undervisning er udgangspunktet for at lære om samtidskunstens mangeartede udtryksformer såsom installation, performance og lydkunst. Kunstværkerne åbner op for samtaler og diskussioner, der rækker ud over besøget på museet.

I forløbene på 2 timer laver eleverne egenproduktioner med udgangspunkt i de aktuelle udstillinger, som fremlægges og præsenteres for klassen.

 

Priser

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

Kommuneskoler i Roskilde
GRATIS

FÆLLES MÅL

DANSK – kompetencemål Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem i samtidskunsten udtryksformer
DANSK – kompetencemål Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedanalyse: Eleven kan analysere billeder og billedets funktion i forskellige kulturer
BILLEDKUNST – kompetencemål Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

FAGLIG VIDEN:
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog
Eleven kan foretage flertydige fortolkninger
Eleven har viden om analysemetoder og forståelsesstrategier
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Eleven kan undersøge samtidskunstens funktion og potentiale i samfundet
Eleven har viden om billeders visuelle koder og udsagn

ØVRIGE LÆRINGSMÅL:
At eleverne får styrket deres kreativitet, nysgerrighed og evne til at undres og stille spørgsmål.
At elevernes vante tankegang udfordres faglig, socialt og erkendelsesmæssigt.

2

samtidskunst som kickstart til projektopgave
for 8.-9. klasse

Eleverne bruger samtidskunst til at behandle temaer og problemstilling gennem projektorienteret arbejde. Forløb, emner mm. udvikles i et samarbejde mellem museet og lærer(e). Endvidere kan forløbet styres mod opfyldelse af danskfaglige mål.

Gennem et tæt samarbejde, og ud fra museet aktuelle udstilling, planlægger vi hvilket emne, tema og danskfaglige mål, I ønsker at arbejde med. Eleverne kommer til at arbejde med alle sanserne, og har mulighed for at udtrykke sig i mange typer af medier. Forløbet kan inspirere eleverne til hvordan de kan arbejde med projektopgaven på en ny og anderledes måde.

EMNEORD: samtidskunst, mundtlighed, skriftlighed og tværæstetiske udtryksformer

PRIS

1000 kr.
(incl. to museumsbesøg og
en fernisering)

 

1

Samtidskunstens strategier og udtryksformer

Eleverne præsenteres for udvalgte samtidskunstværker, der diskuterer aktuelle samfundsmæssige spørgsmål. Vi bliver klogere på tendenser i samtidskunst gennem teori, metode og analyse.

På forløbet arbejder vi med de aktuelle udstillinger af samtidskunst, typisk video-, lyd- og installationskunst. Værker, der diskuterer aktuelle etiske, filosofiske og samfundsmæssige spørgsmål. Gennem provokation, overraskelse og humor tilbyder samtidskunsten en række nye perspektiver på den tid, vi lever i og som lægger op til en generel snak om kunstneriske processer, analysemodeller og historisk baggrund.

Forløbet lægger op til en aktiv dialog og egner sig til tværfaglige undervisningssammenhænge med praktiske, debatorienterede øvelser om temaer som bl.a. identitet, magt, krop, visuel kultur, fiktion og virkelighed.

I workshops på to timer laver vi gruppearbejde og eleverne arbejder kreativt med temaer og værker fra udstillingerne.

 

 

RELEVANT FOR ISÆR

Billedkunst C & B

Dansk - alle niveauer

Historie - alle niveauer

PRIS

1 time 300 kr.
2 timer 500 kr.

2


 

1

Dialog om museets didaktik og undervisningsprofil

FOR LÆRERE, LÆRERSTUDERENDE, UNIVERSITETSSTUDERENDE OG ANDRE RELATEREDE UDDANNELSER

På baggrund af den aktuelle udstilling og udvalgte værker præsenterer museumsunderviseren museets pædagogiske profil og undervisningsmaterialer.

De deltagende lærere eller lærerstuderende får samtidigt mulighed for at afprøve de læringsmetoder, som museet bruger i elevundervisningen.

De studerende bliver i forløbet involveret i diskussionen af og udviklingen af museets undervisningspraksis ved i samarbejde med museets undervisningsansvarlige at arbejde med udvalgte indfaldsvinkler, tematikker og metoder.

Ligesom undervisningsforløb til skoleelever, tilbydes forløbet i 1- og 2-timers forløb. I 2. time arbejder vi med egenproduktioner, ligesom eleverne.

PRIS

1 time 300 kr

2 timer 500 kr

 

Nyheder

Undervisningsmaterialer

  • Nøddeknækkere til samtidskunst

    Målgruppe: undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Nøddeknækkere til samtidskunst. 10 metoder...
  • Samtidskunst og projektarbejde

    Målgruppe: undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. I materialet kan lærere og elever hente...
  • KUNSTkammerater inspirationsmateriale

    KUNSTkammerater inspirationsmateriale Æstetisk læring og kunstneriske arbejdsprocesser i grundskolen. Udviklet sammen med Sorø Kunstmuseum og Museum...
  • Samtidskunst & ny skriftlighed

    Målgruppe: undervisere i gymnasiet Undervisningsmaterialet inddrager samtidskunst i ny skriftlighed. Samtidskunst & ny skriftlighed er den ene del af...
  • Samtidskunst & AT / innovation

    Målgruppe: undervisere i gymnasiet Undervisningsmaterialet inddrager samtidskunst i AT (Almen studieforberedelse) og innovation. Samtidskunst & AT /...
  • Hvorfor arbejde med samtidskunst?

    Målgruppe: undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Inspirationsmateriale til undervisere, der...
  • Publikation

    SAMTIDSKUNST - fra relationel æstetik til det radikale demokrati

    Materialet er et inspriationsmateriale til gymnasielærere, der er nysgerrig og interesseret i, hvad samtidskunst kan bidrage med i samfundsfag og billedkunst....
  • Body art index

    Målgruppe: undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. I publikationen Body-Art-Index – krop,...
  • Lydhør

    Målgruppe: Undervisere i folkeskolen Lydhør er et inspirationsmateriale til lærere, der ønsker at inddrage lydkunst i fag som billedkunst, dansk og musik...
  • Den flyvende lydkuffert

    Målgruppe: 0. klasse (kan også tilpasses 1. og 2. klasse) Den flyvende lydkuffert handler om: At give de mindste elever en positiv kunstoplevelse baseret på...
  • Lydbilleder se lyden og hør billederne

    Målgruppe: Elever i udskolingen og undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Materialet...
  • Undervisning

    SAMTIDSKUNST & HOLOCAUST

    Materialet er et inspirationsmateriale til lærere, der er nysgerrige over for og interesserede i, hvad samtidskunst kan bidrage med i historie, dansk og...
  • Kan en Installation hænge på et søm?

    Målgruppe: Elever i mellemtrinnet og udskolingen og undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen....
  • Levende billeder

    Målgruppe: Elever i udskolingen og undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Materialet er en...
  • Kunst media aktion

    Målgruppe: undervisere på ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Materialet giver en introduktion til interaktiv kunst...
  • Publikation

    Lydnøglen

    Målgruppe: elever i udskolingen og undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Materialet...
  • Videonøglen

    Målgruppe: Elever i udskolingen og undervisere i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser herunder læreruddannelsen. Materialet...
  • Det handler om dig

    Det handler om dig er et øvelsesbaseret undervisningsmateriale til grundskolens udskolingselever. I materialet kan eleverne arbejdet med temaerne identitet og...
1

Information og priser

Undervisningsforløb og workshops

PriseR
kr. 300,- for 1 time/undervisningsforløb
kr. 500,- for 2 timer/workshop

Gratis forløb for folkeskoler i Roskilde kommune
Museet tilbyder med tilskud fra Roskilde Kommune gratis 1- og 2-timers undervisningsforløb for alle folkeskoler i hele Roskilde Kommune. Forløbene er tilrettelagt efter de enkelte klassetrin.

Kontakt museet for information om at skræddersy længerevarende forløb.

2

Netværk

Tilmeld dig vores lærernetværk og modtag nyheder om undervisning og lærerkurser. Du får jævnligt nyhedsbreve, der fortæller om kommende og aktuelle udstillinger – herunder undervisningstilbud og baggrundsmaterialer.

Lærernetværket henvender sig til lærere fra grundskolen og ungdomsuddannelserne.

3

Learning Museum

Learning Museum 2011-2013 er et landsdækkende udviklingsprojekt mellem læreruddannelser og museer:  Kunst-, kulturhistoriske- og naturhistoriske. Projektet afprøver en række konkrete undervisnings- og praktikforløb med lærerstuderende, som på museerne aktivt deltager i udviklingen af museernes undervisningstilbud til skolerne.

Projektet er støttet af Kulturstyrelsen og Museet for Samtidskunst er initiativtager og projektejer.
Se mere på www.learningmuseum.dk, hvor du selv kan blive en del af Netværk Learning Museum.

 

4

Lydspor

I samarbejde med 8. klasserne på Absalons Skole kan du her gå på opdagelse i lydfortællinger med inspiration fra udstillingen Bjerget synger - Knud Viktor og hans verden.

LYDSPOR

Udstillinger

  • Aktuelle & kommende
  • Tidligere

Arrangementer

  • Aktuelle & kommende
  • Tidligere

Projekter

  • Aktuelle
  • Tidligere
Adresse

Museet for Samtidskunst
Museum of Contemporary Art
Bagtæppet 10
DK-4000 Roskilde
+45 4631 6570
info@samtidskunst.dk
CVR: 16419907

  • Samling & Arkiv
  • Forskning
  • Læring
  • Cookie- og privatlivspolitik

Om museet

  • Om museet
  • Historie og bygninger
  • Medarbejdere
  • Vision/mission
  • Årsberetninger