GAMES - udstillingen lever videre digitalt
Nåede du ikke at opleve GAMES? Så er der håb forude. Udstillingen har fået forlænget liv i den digitale verden. Nu kan du dykke ned i 3. del af GAMES 'Infinite Seats of Power' i publikationen Limited Hangouts udgave 0 og en ny podcast af kunstnerne Mark Durkan og Francis Patrick Brady der står bag udstillingen. Limited Hangouts 0 er den første i en række publikationer kurateret af Union Group - et netværk, der udforsker skæringspunkterne mellem kunst og rollespil.
Som i udstillingen undersøger både podcasten og Limited Hangouts 0, hvordan nutidens sociale adfærd ser ud, når den opleves fra en forestillet fremtid, hvor pandemien får frit spil.
Find både podcast og Limited Hangouts 0 her
Om GAMES
Henover udstillingens fire runder kan du lade dig suge ind i rollespillernes alternative universer. Du kan prøve dig selv af i spillet og måske komme ud på den anden side med nye erfaringer, der kan indløses i denne verden.
Tre af de fire runder af udstillingen foregår i Museet for Samtidskunsts udstillingssale og den fjerde foregår udelukkende i lyd som lydværker og talks i Podcast for Samtidskunst.
Udstillingsrækken GAMES sætter trumf på overlappet mellem kunst og spil. Gennem samarbejder med en lang række kunstnere og spilcommunities, udforskes kunst og spil ud fra en ide om, at de to har meget tilfælles, når det kommet til at skabe nye og ukendte verdener.
Jesper Ejsing, Maria Bingo, Anna Margrethe Pedersen, MTG alter Maria Søndergaard Petersen, Alexander Tovborg, Mira Winding & Clara Winding.
Soundtrack af Clarissa Connelly
DEL 2: PLAY IT BY TRUST - 21. april - 20. juni 2021
Eric Andersen, Francis Patrick Brady, Arthur Carlander, Goodiepal, Asger Jorn, Oliver Laumann, Mija Milovic, Yoko Ono, Lene Adler Petersen, Dalin Waldo, Jingshi Wang,
Albin Werle.
DEL 3: INFINITE SEATS OF POWER - 21. maj - 20. juni 2021
The UNION Group, Nina Runa Essendrop, Una Hamilton Helle, Aron Birtalan, Nadja Lisyc, Wilfred Wagner samt Klara Rotvig fra larp-organisationen (live action role play) Rollespilsfabrikken og Daniel Würtz Møbjerg og Fabian Kjær fra larp-organisationen Wonder Studios.
DEL 4: GAMES I PODCAST FOR SAMTIDSKUNST - 14. januar - 20. juni 2021
DE FIRE RUNDER:
Den første udstilling i GAMES har titlen Planeswalkers. Den tager udgangspunkt i kortspillet Migic: The Gathering og viser bl.a. en række af Magic-illustrator Jesper Ejsings originale akrylmalerier, der pryder millioner af kort verden over. Desuden kan du opleve en række samtidskunstnere, som bygger videre på Magic-universet, møde såkaldte 'MTG alters', som med en miniaturepensler maler spillekortene om - du kan selvfølgelig selv spille med til tonerne af et nyskabt soundtrack til Magic-verdenen.
Anden runde af GAMES har titlen Play it by trust og er en gruppeudstilling, der samler en række kunstspil: Kunstværker, som er udformet som spil. Kunstspillene har ofte et særligt blik for overlappet mellem spil og virkelighed, hvor spillenes fiktive verdener får mulighed for at sige noget om - og måske endda påvirke - den almindelige verden.
I tredje runde af GAMES bliver publikum inviteret med tilbage til nutiden fra en fjern fremtid, hvor de gennem rollespillet udforsker levn fra en fortid, som var bygget op om socialt samvær og stærke fællesskaber. Universet er inspireret af Walter M. Millers science fiction-roman A Canticle for Leibowitz (1959), der foregår i århundrederne efter en altødelæggende atomkrig, men i udstillingen er krigen byttet ud med en pandemi, som har ændret al social adfærd. Hvordan var det egentlig at være mange samlet? Hvordan fungerede et liv uden distance? Hvilke objekter har overlevet?
I Infinite Seats of Power får publikum mulighed for at tage del i et tankespil og prøve sig selv af i nye roller og nye magtpositioner. Måske kommer de tilbage til virkeligheden forandret for altid – eller med et andet blik på sig selv og verden omkring dem.
Fjerde del af GAMES er værker, som skabes i samarbejde med kunstnerne og udgives i Podcast for Samtidskunst. Værkerne rummer både artist talks, rollespilslydværker og ny spilmusik.
Læs Kunstkritikks anmeldelse af udstillingens runde 1 og 2 her