HVAD / Kommunal Dubplate Service
På Nørrebro i København ligger (højst sandsynligt) verdens eneste kommunale pladeskæringsstudie under navnet Kommunal Dubplate Service. Her arbejder kunstner og musiker Hari Shankar Kishore, som er en enestående figur på den danske performance- og musikscene. Udover at producere dubplates i samarbejde med studiets brugere, skaber Kishore sine egne værker under kunstnernavnet HVAD.
Kommunal Dubplate Service har siden 2008 været et knudepunkt for en stor del af den eksperimenterende danske musikscene. I år har Kommunal Dubplate Service og Hari Shankar Kishore 10 års jubilæum, og det markerer vi med udstillingen HVAD / Kommunal Dubplate Service. Her viser vi en stor mændge af Kishores musik, pladecovers, videoværker og performances for første gang for et større publikum.
Om udstillingen
Udstillingen HVAD / Kommunal Dubplate Service er både en solopræsentation af Hari Shankar Kishores kunstneriske arbejde og samtidig en opsummering af 10 års arbejde med scenen omkring Kommunal Dubplate Service.
Udstillingens første og største rum er en manifestation af den musik, der er skabt i Kommunal Dubplate Service i form af en lyttestation. Her kan du afspille plader - unikke dubplates skåret af Kishore selv.
I museets mørklagte biografrum præsenterer HVAD et nyt videoværk, der blander gamle produktioner med nye optagelser.
I udstillingens sidste rum er der installeret en ny version af Kommunal Dubplate Service - Roskilde Dubplate Service. Her kan du få skåret din egen musik på dubplates i samarbejde med Kishore. Når studiet ikke er i brug, er det en lydinstallation med roterende dubplates.
Negativ musik, dubplates i skudsikkert plast og håndbyggede højtalere
Kishore har gennem årene gemt de høvlspåner, der skæres ud af dubplates. Det kalder han negativ musik, da det helt bogstaveligt er den omvendte musik fra rillerne på pladerne. På udstillingen kan man se samlingen af negativ musik fra studiet. Du kan også se forskellige dubplates fremstillet af Kishore med mønstre, skraveringer og maling. Nogen af dem er skåret i skudsikkert plast. Med på udstillingen er også et stort dubplate-soundsystem, der består af håndbyggede højtalere.
Performance, nyt album og Roskilde Dubplate Service
Udstillingen inkluderer også en koncertperformance af HVAD på Roskilde Festival; et nyt HVAD-album skabt til udstillingen bestående af individuelt skårne dubplates; og tre Roskilde Dubplate Service-events, hvor museets brugere kan få skåret unikke dubplates med deres egen musik. (Find mere information i menuen til højre)
Vi glæder os til at se jer! Find vores åbningstider her.
Hvad er en dubplate?
En dubplate er en LP, der kun eksisterer ét eksemplar. Hvor en normal LP er lavet af vinyl og masseproduceret i en trykform, er en dubplate en tynd aluminiumsplade med en acetatbelægning, hvor musikken skæres direkte ned i det blanke acetat med en nål. Når dubplaten er skåret, kan den afspilles som en almindelig LP, men er mere skrøbelig og slides hurtigere end en vinylplade, så lyden forandrer sig løbende og organisk som rillen i acetatet slides.
Er du i tvivl om hvad Skåret en plade betyder, så se filmen herunder. Raske Penge besøger Kapelvej 44, hvor pladeskæreriet Kommunal Dubplate Service holder til.
Ny plade fra HVAD
aka Hari Shankar Kishore/Kid Kishore/Albertslund Terrorkorps/DJ Hvad
Efter en årrække med markante koncerter over det meste af verden, men uden nye udgivelser, har HVAD aka Hari Shankar Kishore skåret en ny plade. Eller rettere: mange nye plader. Den nye fire tracks EP/album skabes som en nummereret unlimited edition, hvor hvert eksemplar af pladen skæres som dubplate af Kishore selv. Den nye plade blev udgivet sammen med åbningen af Kishores soloudstilling HVAD / Kommunal Dubplate Service 3. maj på Museet for Samtidskunst.
Ny ep fra hvad
Fire tracks
Signeret og nummereret
Køb den i museumsbutikken
450 kr.
Bestil LP'en her:
Info@samtidskunst.dk
De fire nye tracks fortsætter HVADs musikalske sigtelinje ud i abstrakt dundrende drone techno fusioneret med indisk Banghrah, dark ambient og klassisk nordindiske ragaer. Genrebetegnelser kommer til kort, men udtrykket er umiskendeligt HVADs dystopiske og psykedelisk-realistiske samtidsvisioner.
Musikken fremstår med en virtuos kombination af syntetisk digital og acetat-analoge lyd, som er Kishores signatur. Kishores konsekvente brug af dubplates som mellemstadier for produktionerne og reallydsoptagelser nogle af elementerne i den heltsærlige digitalt-smadrede-nedgravet, opløst og gravet op igen-lyd.
Dubplateteknologien er en helt central for Kishores egen kunstneriske praktisk, så at den nye plade udelukkende bliver til som dubplate er en opsigtsvækkende, men logisk forlængelse af Kishores måde at skabe musik og lydkunst på. Den nye plade er både en regulær nyudgivelse og en konceptuel kunstedition i ét. Som rækken af nummererede editioner af den nye plade skæres varierer de en smule fra hinanden. Idet Kishore har forladt den kommercielle musikbranches markedsmekanismer og masseproduktion, så åbner det andre muligheder for at musik ikke låses fast i én endelig form, men kan leve og mutere og gives videre i forskellige afskygninger.
ROSKILDE DUBPLATE SERVICE
– FÅ SKÅRET EN PLADE MED DIN EGEN MUSIK
Tre onsdage henover udstillingsperioden omdannes ét af rummende i udstillingen til et dubplatestudie, hvor alle der har lyst kan få Hari Shankar Kishores hjælp til at skære en dubplate. Så hvis du laver musik og gerne vil have lavet den til en unik plade, så kom forbi Roskilde-versionen af Kommunal Dubplate Service.
Praktisk
Onsdag 6. juni, kl. 16-20
Onsdag 25. juli, kl. 16-20
Onsdag 29. august, kl. 16-20
Prisen er 200 kr. for dubplaten og 10 kr. pr. indspillet minut musik. Prisen dækker udgifterne til selve dubplaten og den slitage, der er på skærer-nålen.
Det er muligt at få skåret sin musik som
både 7, 10 og 12-tommers dubplates.
Læs mere på Museet for Samtidskunsts Facebook-side og meld dig til ved at sende en mail til info@samtidskunst.dk.
Tilmelding sker efter først til mølle princippet.
Roskilde Festival 2018
Som en live-del af udstillingen HVAD / Kommunal Dubplate Service performer HVAD på årets Roskilde Festival.
HVAD’s show på Gloria-scenen skabes live med en række plader fra Kommunal Dubplate Service, elektronik og syngende skåle som instrumenter. I følge Kishore vil udtrykket være et surrealistisk rave, “Scandinasian cyborg visions”.
Praktisk
HVAD live fredag 6. juni kl. 18
Gloria, Roskilde Festival
Samarbejdspartner
Om Hari Shankar Kishore
Hari Shankar Kishore (f. 1978) arbejder i et blandingsfelt af musik, visuel kunst og performance. Han har siden 2008 drevet pladestudiet Kommunal Dubplate Service, der ligger i kulturhuset Støberiet på Nørrebro.
Kishore har DJ’et og skabt musik, siden han var teenager. Under kunstnernavnene Kid Kishore, Albertslund Terrorkorps (med kunstner Halfdan Pisket), Faderhuset (kollektivt projekt), DJ Hvad og HVAD har han siden 2000’erne været en unik skikkelse på den Københavnske undergrundsscene.
I 2007 etablerede Kishore kollektivet og pladeselskabet Syk Nok, der blandt andet involverede kunstnere og musikere som Halfdan Pisket, Lisbent, Teppop, Otpie, Why Be, Goodiepal og Kidd. HVADs musikalske udtryk fusionerer dyster elektronisk musik (techno, mash-up, gabba, ambient og dronemusik) med inspiration og instrumenter fra klassisk nordindisk musik.
Om Kommunal Dubplate Service
Kommunal Dubplate Service er startet af Hari Shankar Kishore med støtte fra Københavns Kommune i 2008. Det er et lydstudie, hvor alle kan få Kishores hjælp til at få skåret masterpladen til at masseproducere vinylplader efter.
Studiet fungerer også som rum for skabelse af nye musikalske eksperimenter med de betydelige mængder udstyr, instrumenter og maskiner som det også rummer. Kishore er den centrale skikkelse, der ofte samarbejder, producerer og mastererer musikken med de kunstnere og musikere, der bruger studiet.
Kommunal Dubplate Service er et inkluderende projekt og et bemærkelsesværdigt kommunalt alternativ for musikproduktion i forhold til den kommercielle musikindustri. Som kunstnerdrevet institution har Kommunal Dubplate Service skabt betingelserne for nye kunstneriske udtryk.
Dubplates som kunstnerisk medie
Dubplates er ofte blevet anvendt af DJ’s fordi det er en hurtig og relativt billig måde at få nyproduceret musik gjort fysisk og brugbart. Dubplate-teknologien har derfor skabt et særlig kunstnerisk format, som er en vekselvirkning mellem at producere og remixe musik og hurtigt kunne afspille og bruge den til koncerter.
I Hari Shankar Kishores praksis er dubplateteknologien blevet en integreret og konceptuel del af den måde, hvorpå han skaber musik, kunst og performances. Henover en koncert eller i en installation vil lyden af en dubplate med lukkede riller ændre sig markant undervejs, som rillen slides. Både dubplaten som et unikt objekt, dens hurtige forfald og særlige produktionsform er centrale konceptuelle elementer i Kishores kunst.
Ved selv at kunne styre processen med at producere plader blev selve lydmediet – LP’en – et kunstnerisk materiale i sig selv. Udover at plader kan skæres på andre måder end almindelige plader – fx med lukkede riller, så pick-up’en kører i ring igen og igen i et loop – så kan plader også skære i andre materialer som skudsikkert plast og plexiglas. Også dubplatens hurtige forfald rummer muligheder for kreativ anvendelse, hvor lydens gradvise forandring anvendes som et bevidst greb.