Kapital
Henrik Plenge Jakobsen tilhører 1990’er generationen, som rykkede kunsten ud af museer og gallerier - ud i det offentlige rum og ud i samfundet. Han er en del af den gruppe internationale kunstnere, der blev indskrevet i teorien omkring den "relationelle æstetik", som handler om kunstens potentiale til at skabe mellemmenneskelige relationer og møder.
Udstillingen Kapital finder sted både indendørs og udendørs. Museets stueetage er base for udstillingen, der herfra bevæger sig ud i byen med plakater, inddragende performances, skulpturelle indgreb, m.m. rundt omkring i Roskilde. Udstillingen tager udgangspunkt i samfundets vigtige institutioner såsom skolen, politistationen, kirken mm. En guide med bykort samt QR koder ved værkerne i det offentlige rum fortæller nærmere om værkernes placering og betydning.
Læs mere om kunstneren på www.henrikplengejakobsen.net
Kapital er en del af projektet Museet går i byen.
Se kunstreporternes reportage fra ferniseringen her
ANGST, 1999
Henrik Plenge Jakobsen
Vægmaleri 450 x 750 cm
Indkørslen til INSP, Køgevej 4-6
Vægmaleri oprindeligt udført til den engelske by Wallsall, som prøver at finde sig selv efter ikke længere at være den florisante industriby den engang var.
Illustration af Jakob Boeskov.
Catherine Wheels (Liberté Egalité Fraternité), 2013
Henrik Plenge Jakobsen
Skulptur: Træ, stål
Opstillet foran Museet for Samtidskunst
Hjul og stejle var en bespottelse som efterfulgte en henrettelse, hvor delvis parterede kropsdele blev hængt op til skræk og advarsel for byens borgere. Anordningen, som blev også anvendt til tortur, var særligt populær i Nordeuropa og på de britiske øer fra Middelalderen og frem til afskaffelsen af dødsstraffen, en af følgerne af Oplysningstiden. Værket blev først vist som Catherine Wheel på banegården i Rotterdam i 2011 og kan ses som en tribut til Pieter Bruegel og som et monument over den frie tanke og dødens triumf.
Illustration af Jakob Boeskov
Die Glocke, 2007
Henrik Plenge Jakobsen
Kirkeklokke: Bronze, jernbanesveller
160 x 140 x 140 cm
Opstillet i Palæhaven, Museet for Samtidskunst, Stændertorvet 3D
En kirkeklokke i katedralstørrelse med en inskription af et citat af Friedrich Nietzsche fra Den muntre videnskab, 1882: "Gott ist tot! Gott bleibt tot! Und wir haben ihn Getötet! Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder? ("Gud er død! Gud forbliver død! Og vi har slået ham ihjel! Hvordan trøster vi os, vi mordere over alle mordere?"). Skrifttypen er Gutenberg, som blev anvendt til den første trykte bibel. Den 1700 kilo tunge klokke er stemt i D, støbt af Eifeler klokkestøberi og velsignet efter støbningen.
Illustration af Jakob Boeskov.
Doktor Schnabel, 2013
Henrik Plenge Jakobsen
Skulptur: Bronze, sten
173 x 26 x 26 cm
Opstillet ved Sct. Jørgensbjerg Kirke, Kirkegade 26
Pestdoktoren er dårligt nyt. Doktor Schnabel, som han også kaldes, var som oftest en andenrangslæge, som forsøgte at helbrede ved berøring af stokken, men som vist højst kunne diagnosticere og udpege den pestramte. Pestdoktoren er placeret på kirkegården, hvor arkæologer ved udgravninger har fundet skeletter fra Middelalderen med svagt flourescerende knogler, som menes at stamme fra særlige bakterier forbundet til en spedalskhedsepidemi, der ramte Roskilde. Den sorte død og de mange bølger af pestudbrud var særdeles hård ved Roskilde og førte til at kongen i 1354 eftergav al dødsstraf på grund af befolkningsmangel. Dette blev som bekendt ikke en permanent forordning.
Illustration af Jakob Boeskov.
Anarchist Knight, 2007
Henrik Plenge Jakobsen
Tapet
53 x 1000 cm
Roskilde Gymnasium, Bondetinget 1 & Museet for Samtidskunst
Tapet oprindeligt designet til udstillingen Freak Show på Musée d'art contemporain de Lyon. Mønstret består af et middelalderornament blandet med anarkistflagets farvekombination af rød og sort. Tapetet er en hyldest til det stramme ornament med en hilsen til "fravær af styre".
Illustration af Jakob Boeskov
Liberté Egalité Fraternité, 2013
Henrik Plenge Jakobsen
Plakat, 59,4 x 84,1 cm
Ophængt i byrummet i Roskilde og København og på Roskilde Bibliotek
Plakaten er fremstillet med fritænkeri, oplysningstid og den franske revolution i tankerne, kombineret med et mønster, der stammer fra feudal tid. Samme mønster findes i tapetet Anarchist Knight.
Illustration af Jakob Boeskov.
Min første femogtyveøre
Henrik Plenge Jakobsen
Installation: Guld, glas, gips
160 x 35 x 35 cm
Danske Bank, Stændertorvet 5
Inde i pengetanken findes den første femogtyveøre, en lykkemønt, som et minde om mådehold - at man var i stand til at udsætte sine behov og akkumulere kapital i stedet for at spendere den. Men glæden ved rigdom indbefatter også frygten for at miste den igen. Bjørnebanden eller måske endda Finansiel Stabilitet kan være lige om hjørnet.
Illustration af Jakob Boeskov.
Nasdaq Forever, 2000
Henrik Plenge Jakobsen
Gouache på papir
290 x 130 cm
Danske Bank, Stændertorvet 5
Illustration af Jakob Boeskov.
Victorian Control, 2013
Henrik Plenge Jakobsen
Lygtepæl, vinyltekst
370 x 20 x 20 cm
Arresthuset, Jernbanegade 21
Jeg tænker ofte på de kontrolinstanser, som holder os fast i de rammer og den lovgivning vi som individer og fællesskab har aftalt, eller som andre har aftalt for os med eller uden vores samtykke.
Illustration af Jakob Boeskov.